03.09.2025 14:47 3
Закон України «Про лобіювання»: зміни для бізнесу, громадян, державних органів
З 1 вересня 2025 року ввійшов в дію Закон України «Про лобіювання», ухвалений Верховною Радою України 23 лютого 2024 року.
Як зазначають у Верховній Раді, цей Закон започатковує нові правила взаємодії між бізнесом, громадськими структурами та державними органами – відкриті, прозорі й контрольовані.
Відтак, важливою новелою Закону є те, що він чітко визначає лобіювання, як діяльність, що спрямована на вплив або спробу впливу на рішення органів влади чи місцевого самоврядування у комерційних інтересах бенефіціара або у власних комерційних інтересах.
Таким чином, йдеться про формалізацію процесу, який раніше існував у «тіні». Разом з тим законодавець встановлює чітку межу між діями, що підпадають під визначення лобіювання. У зв’язку з цим, не вважаться лобіюванням:
- представництво зовнішньополітичних інтересів органами дипломатичної служби;
- народна ініціатива на всеукраїнському референдумі та ініціатива на місцевих референдумах;
- діяльність суб'єктів у сфері медіа та електронних комунікацій;
- діяльність політичних партій та місцевих організацій політичних партій, діяльність кандидатів на виборні посади на виборах Президента України, виборах народних депутатів України та місцевих виборах, пов'язана з їхньою участю у виборчому процесі відповідних виборів;
- діяльність асоціацій органів місцевого самоврядування;
- наукова та науково-технічна діяльність;
- незалежна професійна діяльність адвокатів щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правничої допомоги клієнту;
- робота суб'єктів забезпечення правотворчої діяльності тощо.
Закон забороняє робити предметом лобіювання нормативно-правові акти, які регулюють:
- оголошення загальної або часткової мобілізації;
- введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану;
- оголошення за поданням Президента України стану війни і укладення миру;
- використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань;
- введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану;
- оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;
- зміни території України; амністії. Це принципово відмежовує сферу лобіювання від питань, які належать до фундаментальних державних функцій.
Щодо суб'єктів лобіювання
Відповідно до норм Закону такими суб'єктами можуть бути фізичні особи з повною цивільною дієздатністю, юридичні особи приватного права, зареєстровані в Україні, а також іноземні компанії, які мають представництва на території нашої держави. Водночас є й категорії, які позбавлені такого права. Це державні службовці та посадовці органів місцевого самоврядування (як під час перебування на посаді, так і протягом року після завершення повноважень), особи з непогашеною судимістю чи визнані недієздатними, органи влади, політичні партії, релігійні організації та медіа.
Реєстр прозорості
У ВР зазначають, що Реєстр стане своєрідним «фільтром», адже здійснювати лобіювання дозволено лише тим, хто пройшов офіційну реєстрацію. Вести його буде НАЗК. Реєстр міститиме повні відомості як про фізичних осіб, так і про юридичних осіб, які мають намір здійснювати лобістську діяльність.
До відомостей про фізичних осіб відносяться прізвище, власне ім'я, по батькові; дата народження; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер документа, що посвідчує особу; адреса задекларованого та/або зареєстрованого місця проживання; номер телефону чи інший технічний засіб електронної комунікації, адреса електронної пошти; веб-сайт; джерело фінансування, сфера лобіювання.
Відомостями про юридичних осіб є:
- найменування юридичної особи та організаційно-правова форма;
- ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України;
- місцезнаходження юридичної особи;
- номер телефону чи інший технічний засіб електронної комунікації, адреса електронної пошти;
- веб-сайт;
- відомості про реєстрацію представництва іноземного суб'єкта господарської діяльності (для іноземних юридичних осіб);
- прізвище, власне ім'я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи, засновників (учасників), кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи;
- джерело фінансування;
- сфера лобіювання.
Права суб'єктів та об'єктів лобіювання
Суб'єкти мають право:
- на звернення до об'єктів лобіювання з метою отримання інформації, пов'язаної із сферою та/або предметом лобіювання, та отримання такої інформації на своє звернення, крім інформації з обмеженим доступом;
- у встановленому законодавством порядку входити до адміністративних будівель органів державної влади, інших державних органів та органів місцевого самоврядування під час здійснення лобіювання (якщо такий доступ пов'язаний із сферою та/або предметом лобіювання), брати участь у засіданнях таких органів під час розгляду питань, пов'язаних із сферою та/або предметом лобіювання;
- подавати власні аналітичні матеріали до проектів нормативно-правових актів;
- ініціювати підготовку проекту нормативно-правового акта, бути зазначеним у списку його авторів;
- отримувати інформацію про проведення запланованих заходів, пов'язаних з предметом лобіювання тощо.
Об'єктами, зокрема, є:
- Верховна Рада України;
- Президент України;
- Кабінет Міністрів України, міністерства, інші органи державної влади та інші суб'єкти публічного права, які згідно із законом здійснюють від імені держави правотворчу діяльність та юрисдикція яких поширюється на територію України;
- Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, міністерства Автономної Республіки Крим;
- голови місцевих державних адміністрацій та керівники структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій;
- органи місцевого самоврядування;
- суб'єкти правотворчої ініціативи, такі як народні депутати, члени Уряду.
Всі вони мають право отримувати достовірну інформацію від суб'єктів, а також інформувати НАЗК про будь-які факти незаконного впливу.
Щодо звітності
Кожні шість місяців суб'єкти лобіювання зобов'язані подавати у Реєстр прозорості звіти. У них відображаються всі ключові аспекти діяльності: дані суб'єкта і його клієнта, предмет і об'єкт лобіювання, умови договорів, розмір отриманих коштів і витрат, зустрічі з представниками органів влади, а також внески у політичні партії чи виборчі фонди.
Відповідні процеси контролює НАЗК, яке наділене правом перевіряти достовірність поданої інформації та притягати до відповідальності у разі порушень. Відповідальність за порушення чітко прописана у Кодексі України про адміністративні правопорушення і передбачає штрафи за діяльність без реєстрації або за неподання чи несвоєчасне подання звітів.
Отож, як зауважили у Верховній Раді, Закон «Про лобіювання» є важливим кроком для України на шляху до європейських стандартів прозорості. Він дає можливість легально відстоювати інтереси бізнесу та громадськості, водночас закриваючи простір для «тіньових» впливів. Це - крок до побудови системи, у якій інтереси суспільства і держави захищені, а вплив на владу відбувається відкрито, прозоро, зрозуміло і відповідально.
Відділ з питань запобігання корупції та контролю за додержанням
законодавства про працю виконавчого комітету Жмеринської міської ради
(за матеріалами Вінницької обласної Асоціації
органів місцевого самоврядування)
Поділитись
Дізнайтеся також
10/11/2025
Що таке послуга раннього втручання і чому вона критично важлива для тисяч українських родин?
29/10/2025
До уваги власників трьох і більше корів
29/10/2025
Правила зберігання домашньої консервації
Усі новини